HATÁRTALANUL KIRÁNDULÁS 2024

Magyar történelmi és irodalmi emlékek nyomában Erdélyben.

Erdélyben jártunk…

2024. 05. 09-14.

7.o. Palini Inkey Boldizsár Általános Iskola

Osztályunk a  Határtalanul pályázaton nyert erdélyi körutazáson vett részt. Csütörtökön hajnalban indultunk, hosszú utunk első állomása Nagyszalonta volt, ahol a Csonkatoronyban lévő Arany János Emlékmúzeum kiállítását tekintettük meg. Késő délután pedig Kolozsváron ellátogattunk Hunyadi Mátyás szülőházához, a Mátyás király emlékműhöz és megnéztük a téren lévő Szent Mihály templomot is. Finom vacsorával vártak minket a gyalui szállásunkon, majd másnap első utunk Tordára vezetett. A buszból megcsodáltuk a tordai hasadékot, felidéztük legendáját. Mindenkinek hatalmas élményt nyújtott a tordai sóbánya meglátogatása, ahol a kősó keletkezésén kívül bepillantást nyertünk a sókitermelés folyamatába, illetve kalandos csónakázáson is részt vehettünk és felülhettünk az óriáskerékre is. Utunk következő állomása Segesvár volt, ahol a történelmi városközpontban tettünk sétát, megtekintve az óratornyot és a Petőfi-szobrot is. Este elfoglaltuk szállásunkat Sepsiszentgyörgyön, ahol három éjszakát töltöttünk. Harmadik napon Korondon egy helyi sófeldolgozó mutatta meg szakmája rejtelmeit, majd Geri bácsi elmagyarázta nekünk a székelykapu motívumainak jelentését és vásárolhattunk is korondi népművészeti termékeket. Ezután Szovátán a Medve-tavat körülsétálva ismertük meg annak heliotermikus tulajdonságait. Majd Farkaslakán Tamási Áron sírhelyénél emlékeztünk meg az íróról, végül Szejkefürdőn a székelykapu- soron felsétálva néztük meg Orbán Balázs író, néprajzi gyűjtő sírját. Negyedik napunk programja a sepsiszentgyörgyi Székely Nemzeti Múzeum megtekintésével kezdődött, majd a Haszmann Pál Múzeumot látogattuk meg Csernáton településen és a gelencei Szent Imre herceg tiszteletére szentelt római katolikus templomot. Az esős idő miatt csak rövid sétát tettünk Brassóban, ahol a Fekete-templomot néztük meg, és a Fekete- és Fehér-toronyhoz sétáltunk fel. Ötödik nap reggelén a sepsiszentgyörgyi Plugor Sándor Művészeti Líceumban nyertünk bepillantást az erdélyi diákéletbe. Ezután Gyulafehérvárra indultunk, a hétágú csillag alaprajzú várban sétálva megnéztük a Szent Mihály székesegyházat. Délután a Székelykő hármas csúcsa alatt fekvő Torockón tettünk rövid sétát. Este ismét gyalui szállásunkon pihenhettünk meg. Utolsó napon a hazafelé vezető hosszú út megkezdése előtt még meglátogattuk a körösfői református templomot, ahol a templom történetén kívül a kalotaszegi hímzés motívumait is láthattuk. Kedden este fáradtan, de élményekkel gazdagodva értünk haza.

Felkészülés a Barangoló digitális tartalomtár segítségével

Felkészítő óra az erdélyi tanulmányi kirándulásra